Blog 6 Ford Focus 1.8 olieverbruik probleem

Ford Focus 2007 1.8 benzine met extreem olieverbruik

 

 

Deze keer geen blogverhaal over een electronische storing of een programmering, maar een veel voorkomend mechanisch probleem waar wij een oplossing voor hebben!

 

Bij diverse modellen van de merken Ford en Mazda, wordt een 1.8 of 2.0 benzine motor toegepast welke last kunnen hebben van extreem olieverbruik.

Wij hebben dit probleem diverse keren mee gemaakt en na een aantal pogingen gedaan te hebben om het verbruik te verminderen zonder de motor uit elkaar te halen (en dus hoge kosten te maken), zijn we er achter gekomen dat het probleem 9 van de 10 keer veroorzaakt wordt door vastzittende olieschraap veren. Dit komt vaak doordat de berijder zich niet aan de verversings intervallen houdt en omdat er een verkeerd type olie gebruikt wordt zonder de juiste specificaties. Bij sommige auto's zijn deze veren weer los te krijgen door de motor te flushen en andere olie te gebruiken, maar bij dit type motor is het vaak zo hardnekkig dat de motor uit elkaar moet en de zuigerveren vervangen moeten worden.

 

Nu lijkt dit allemaal niet zo spannend, echter levert de fabrikant geen losse onderdelen voor deze type motoren. Bij demontage van bijvoorbeeld de drijfstang lagers, wordt door de fabrikant voorgeschreven dat het hele onderblok vervangen moet worden. Deze wordt dus alleen compleet geleverd en niet in losse onderdelen.

Dit is al met al een hele dure aangelegenheid en vaak zijn dit soort auto's al ongeveer 10 jaar oud en is zo'n reparatie dus niet rendabel.

 

 

WAT NU?

 

 

Wij hebben in de loop der jaren zeer veel connecties opgebouwd op alle fronten van onze branche. Zo ook met een motorrevisie bedrijf dat door veel uitzoekwerk en proberen, onderdelen voor deze motoren heeft ontwikkeld en wij zo een gerichte reparatie kunnen aanbieden waarbij ook de kosten binnen de perken blijven!

 

Bij zo'n grote mechanische reparatie voeren wij volgende werkzaamheden standaard uit:

 

 

-Controle van de distributieketting / of het vervangen van de distributieriem (ligt aan het type motor)

-Vervangen van de koppakking

-Vervangen van de lagerschalen

-Vervangen van alle pakkingen en bouten (koppakking,carterpanpakking,klepdeskelpakking,inlaat/uitlaat spruitstukpakking etc)

-Honen van de cilinders

-Vlakken en reinigen van de cilinderkop waarbij ook de klepseals worden vervangen

-Motorslijtage controleren en waarnodig speling opmeten

-Vervangen van het oliefilter en olie verversen volgens juiste door de fabrikant opgegeven olie

 

Het vervelende aan zulke mankementen is vooral dat het pas na een aantal kilometer merkbaar is. Ook voor ons als techneuten is olievebruik van te voren niet vast te stellen. Deze klant had de auto ook net gekocht, uiteraard hebben wij deze reparatie als garantie uitgevoerd.

 

Hieronder een aantal foto's van de reparatie/revisie.

 

Kaal maken van de motor zodat de cilinderkop gedemonteerd kan worden

 

Nieuwe drijfstanglagerschalen

 

Controle van de ketting van de oliepomp

 

Gereinigde zuigers met nieuwe zuigerveren weer gemonteerd

 

Reviseren van de zuigers en het vervangen van de zuigerveren

 

Cilinder honen en reinigen

 

Diverse gedemonteerde onderdelen netjes op volgorde

 

Raadplegen van technische documentatie mbt de distributie


 

 

 

Heeft uw auto ook last van overmatig oieverbruik? Neem gerust contact op met ons via 0572-372519 of via het contact formulier.